Gdy w latach 90. wchodziły na ekrany nikt nie przypuszczał, że będzie się o nich kiedyś mówić „klasyka kina”. Triumfalny powrót bohaterów „Trainspotting” w filmie twórcy oryginału Danny Boyle’a, znów opartego o powieść Irvine’a Welsha (tym razem pod tytułem „Porno), przypomina o przetaczającym się przez popkulturę nieustającym uwielbieniu lat 90. Estetyka wizualna, muzyka, kino, moda, bunt przeciw ekonomicznemu kryzysowi – wszystkie te wątki powracają, jak zawsze, z dwudziestoletnim opóźnieniem, przywołując wspomnienia z wczesnej młodości trzydziesto- i czterdziestolatków, którzy są dziś najważniejszą z komercyjnych grup docelowych. Jakie filmy najchętniej oglądali? Które zdecydowały o estetyce ostatniej dekady dwudziestego wieku? Oto kultowe filmy lat 90.
Pretty Woman (1990)
Zabawny i poruszający film Garry’ego Marshalla stał się wydarzeniem sezonu i wielkim przebojem kasowym na całym świecie, przynosząc producentom milionowe zyski. To historia nieokrzesanej panienki lekkich obyczajów, którą zmusił do wyjścia na ulicę brak pieniędzy na komorne. Dzięki swej żywiołowości i naturalności, Vivian Ward zdoła podbić serce przystojnego milionera i na zawsze odmieni swoje życie. Spotyka go właśnie na ulicy, w Los Angeles, dokąd przyjechała z małego miasteczka.
Milczenie Owiec (1991)
Agentce FBI, Clarise Starling, zostaje powierzona sprawa „Buffalo Billa”, seryjnego mordercy wyróżniającego się szczególnym okrucieństwem wobec swych ofiar, które odziera ze skóry. Sprawę pomaga jej rozwikłać inny, niezwykle inteligentny i niebezpieczny morderca – Hannibal Lecter – pacjent więziennego centrum psychiatrycznego. Hannibal jest zauroczony Clarice, a w zamian za odkrywanie przez nią części swej przeszłości, kawałek po kawałku odkrywa dla niej tajemnicę morderstw.
Pani Doubtfire (1993)
ak daleko może posunąć się zwykły ojciec, aby spędzać więcej czasu ze swoimi dziećmi? Po niefortunnym rozwodzie Daniel Hillard (Robin Williams) dowiaduje się, że jego była żona (Sally Field) poszukuje gosposi. Bez namysłu podejmuje tę pracę. Wymaga to jednak drobnej charakteryzacji. Mimo dużego biustu i obfitych bioder Robin Williams zachowuje właściwą sobie witalność, a jego poczucie humoru przekracza wszelkie granice.
Forrest Gump (1994)
„Forrest Gump” to romantyczna historia, w której Tom Hanks wcielił się w tytułową postać – nierozgarniętego młodego człowieka o wielkim sercu i zdolności do odnajdywania się w największych wydarzeniach w historii USA, począwszy od swego dzieciństwa w latach 50-tych. Po tym, jak staje się gwiazdą footballu, odznaczonym bohaterem wojennym i odnoszącym sukcesy biznesmenem, główny bohater zyskuje status osobistości, lecz nigdy nie rezygnuje z poszukiwania tego, co dla niego najważniejsze – miłości swej przyjaciółki, Jenny Curran.
Showgirls (1995)
Młoda i piękna Naomi marzy o karierze w showbiznesie. Pierwszym krokiem na drodze do owej kariery ma być praca w balecie „Bogini” w Las Vegas. Tak przynajmniej uważa Naomi. W rzeczywistości wkracza w świat ponury pełen przemocy, zła i seksu, gdzie każdy promyczek dobra jest niszczony i deptany. Na swojej drodze poznaje wiele ciekawych osób w tym gwiazdę „baletu”, który w rzeczywistości jest eleganckim striptizem Cristal Connors, z którą łączy ją przedziwna więź ni to fascynacji, ni to nienawiści.
Słodkie zmartwienia (1995)
15 letnia Cher Horowitz (Alicia Silverstone) mieszka w Beverly Hills wraz z ojcem. Gdy okazuje się, że oceny na świadectwie nie będą takie, jakby tego pragnęła wykorzystuje swoje usposobienie i urok osobisty, aby to poprawić. Jedynie pan Hall odmawia, więc Cher wpada na pomysł aby połączyć samotnego Halla z jedną z nauczycielek. Plan się udaje. Następny plan to przeobrażenie Tai (Brittany Murphy), nowej uczennicy, w kobietę.
Titanic (1997)
Titanic jeszcze raz podnosi kotwicę. Tłoki pracują, para bucha, orkiestra gra, Leo stoi na dziobie i wykrzykuje, że jest królem świata. Przeniesiony w trójwymiar film Jamesa Camerona jeszcze lepiej uwypukla to, co zafascynowało Kanadyjczyka w historii feralnego rejsu. Drobiazgowo odtworzona architektura statku to kolejny przejaw jego fetyszystycznego, nabożnego wręcz stosunku do najróżniejszych owoców technologicznego postępu. „Titanic” to z dzisiejszej perspektywy ciekawszy film o niedoskonałej pamięci niż o wielkiej miłości.
Buntownik z wyboru (1997)
Will jest mieszkającym w ubogiej dzielnicy nastolatkiem, który nie wie, co zrobić ze swoim życiem. W dzień sprząta na uniwersytecie, wieczorami chodzi z kolegami po barach i wszczyna awantury. Pewnego dnia rozwiązuje bardzo trudne zadanie matematyczne. Profesor matematyki przez przypadek odkrywa jego talent. Postanawia zmienić jego życie i wykorzystać niesamowite umiejętności. Ale Will nie wie, czy chce tego dokonać. Rozpoczyna się jego wewnętrzna walka.
Masz wiadomość (1998)
Manhattan, czasy współczesne. Dwoje nieznanych sobie ludzi pracuje w tej samej branży. On jest właścicielem sieci księgarń obejmujących całe miasto, ona jest właścicielką niewielkiego lokalu, gdzie sprzedaje się książki dla dzieci. Zgodnie z zasadą konkurencji są wrogami. Ale któregoś dnia nawiązują przypadkowy kontakt przez internet – tak rodzi się wzajemna sympatia.
Ten pierwszy raz (1999)
25-letnia Josie (Drew Barrymore) pracuje w dziale reklamy gazety w Chicago, ale marzy o karierze dziennikarki. Szef powierza jej wreszcie pierwsze poważne zadanie: ma napisać reportaż z życia współczesnych amerykańskich nastolatków. Musi udawać uczennicę szkoły średniej, choć jej własne lata szkolne były istnym koszmarem. Chce jednak naprawić błędy młodości i zjawia się w szkole ubrana w białe dżinsy i boa z piórami.