NAJLEPSZE KLASYCZNE FILMY PO 1939 DO OBEJRZENIA

Miłość to temat zawsze aktualny, a filmy o niej cieszą zarówno panie, jak i panów (chociaż czasem cieżko im się do tego przyznać). Każdy ma czasem ochotę się wzruszyć i poczuć wielkie namiętności razem z bohaterami.  Po przetrząśnięciu archiwów historii filmów ustaliliśmy, listę filmów klasycznych  w latach 1934- 1989 .

Jakie  filmy powinienaś   zobaczyć, zanim naprawdę nazwałabyś się ekspertem tego  gatunku?

ICH NOCE ( 1934)

Buntowniczka Ellie Andrews (Claudette Colbert) poślubia Kinga Wesleya (Jameson Thomas), ale jej bogaty ojciec unieważnia ich związek. Zdesperowana dziewczyna postanawia uciec od rodziny i wyjechać do Nowego Jorku. W autobusie spotyka dziennikarza Petera Warne’a (Clark Gable), który stawia jej ultimatum, albo ona zgodzi się podróżować z nim, albo on wyda ją jej ojcu. Peter ma nadzieję na zdobycie dobrego materiału do artykułu w gazecie. Jednak nie przypuszcza, że zakocha się w Ellie.

 

DRAPIEŻNE MAŁŻEŃSTWO (1938)

Jedna z najlepszych „postrzelonych komedii” lat trzydziestych. Treść brzmi banalnie: lewicowy antropolog David Huxley gromadzi fundusze na muzeum, ale młoda Susan ciągle krzyżuje jego plany. Dopiero z opóźnieniem bohater zauważa, że kobieta z lampartem, jest siostrzenicą milionerki, którą chciałby zjednać sobie jako sponsora… Howard Hawks ze znakomitym wyczuciem tempa zrealizował komedię skrzącą sie aroganckim dowcipem, masą błazeńskich wydarzeń oraz pokrętnym punktem widzenia.

DZIEWCZYNA PIĄTASZEK (1940)

Howard Hawks, biorąc ponownie na warsztat „Stronę tytułową”, zdystansował pierwowzór Lewisa Milestone`a. Dowcipna historia, opowiedziana w dobrym tempie, sytuuje film Hawksa w rzędzie udanych i potrzebnych komedii. Rozwiedziona reporterka, Hildy Johnson, pragnie ponownie wyjść za mąż, bierze jednak jeszcze ostatnie zlecenie od wydawcy swej gazety i byłego męża – Waltera Burnsa. Podjęte poszukiwania wpędzają co prawda byłych małżonków w wielkie tarapaty ze skorumpowanymi prominentami, prowadzą ich jednak do ponownego związku.

AMERYKANIN W PARYŻU (1951)

Amerykański żołnierz (Gene Kelly) po zakończeniu II wojny światowej osiedla się w Paryżu, by poświęcić się malarstwu. Dzięki znajomości z mieszkającym w pobliżu amerykańskim pianistą poznaje francuskiego piosenkarza, Henriego, który właśnie zamierza się żenić… Muzyka, miłość czyli tradycyjny musical.

BIURO NA TRANZYSTORACH (1957)

Bunny Watson – energiczna, inteligentna, nastawiona na robienie kariery młoda kobieta kieruje działem informacji w dużej lokalnej stacji radiowej. Pewnego dnia zjawia się tam inżynier Richard Sumner, fanatyk nowoczesności, który otrzymał zadanie zmodernizowania działu podlegającego pannie Watson. Szczególne nadzieje pokłada w nowym systemie komputerowym, którego zainstalowanie pozwoliłoby nie tylko usprawnić pracę, ale również dokonać cięć kadrowych

ŚNIADANIE U TIFFANY’EGO (1961)

Ekranizacja opowiadania Trumana Capote. Holly Golightly jest postrzeloną dziewczyną, której życie upływa na nieustannej zabawie na koszt bogatych adoratorów. Pewnego dnia piętro wyżej wprowadza się młody pisarz, który także jest utrzymankiem. Tę dwójkę zaczyna łączyć przyjaźń, która przerodzi się w głębsze uczucie. Oboje będą musieli zweryfikować swe dotychczasowe życie i zdecydować, czy są w stanie być razem.

ZGADNIJ KTO PRZYJEDZIE NA OBIAD (1967)

Pochodząca z mieszczańskiego domu Joey przedstawia swoim bliskim czarnoskórego narzeczonego – Johna (Sidney Poitier), czym wprawia ich w duże zakłopotanie. Rodzice, którzy wydawali się ludźmi o liberalnych poglądach, nie chcą zaakceptować przyszłego męża córki. Film podejmuje temat uprzedzeń rasowych i jest reakcją na obywatelskie ruchy czarnych, jakie miały miejsce w latach sześćdziesiątych. Scenariusz filmu został uhonorowany Oscarem. Drugą statuetkę otrzymała Katharine Hepburn

TACY BYLIŚMY (1973)

Historia Hubbella (Robert Redford) i Katie (Barbra Streisand) rozpoczyna się w latach 30. Katie jest głęboko zaangażowana politycznie. Hubbell jest raczej apolityczny, ale za to bardzo przystojny. Posiada także nieprzeciętny talent pisarski. Widzowie śledzą losy obojga bohaterów przez ponad 20 lat na tle burzliwych wydarzeń politycznych – dojścia Hitlera do władzy, konfliktu w Hiszpanii, II wojny światowej oraz antykomunistycznej nagonki w Ameryce przełomu lat 40. i 50.

TOOTSIE (1982)

Michael Dorsey jest zdesperowany, bo nie może znaleźć pracy, ale jego sytuacja zmienia się diametralnie, kiedy przyjmuje żeńską rolę w mydlanej operze i staje się sławny. Oczywiście nikt nie wie, że nowa gwiazda TV jest mężczyzną. Ale kiedy zakochuje się w młodej aktorce, staje przed poważnym problemem – jak okazać uczucia, kiedy jest się uważanym za kobietę?

MIŁOŚĆ SZMARAGD I KROKODYL (1984)

Joan Wilder autorka bestsellerowych powieści przygodowych otrzymuje z Kolumbii od nieżyjącego szwagra list z mapą na której zaznaczono pewne miejsce. Najpierw niezainteresowana sprawą zmienia zdanie po telefonie od dwóch gangsterów, którzy w Kolumbii uprowadzili jej siostrę. Joan za wszelką cenę postanawia ratować siostrę i wyrusza do Kolumbii

POKÓJ Z WIDOKIEM (1985)

Romantyczna historia opowiadająca o tarapatach sercowych młodej kobiety. Lucy Honeychurch – dziewczyna z dobrego domu, odbywa pierwszą w życiu podróż do Włoch, czyni to w towarzystwie starszej kuzynki – Charlotty. Splot wydarzeń sprawia, że z młodej, niedoświadczonej dziewczyny Lucy staje się w pełni dojrzałą kobietą, świadomą swoich uczuć kobietą. Fakt, iż wraz z przystojnym Georgem jest świadkiem morderstwa zmienia tok wydarzeń. Dziewczyna zakochuje się w nim.

WPŁYW KSIĘŻYCA (1987)

Włoska dzielnica Nowego Jorku. Cosmo jest hydraulikiem, Rose prowadzi dom, w którym mieszkają jeszcze: ich 37-letnia, przedwcześnie owdowiała córka Loretta oraz dziadek. Pewnego dnia młoda wdowa wybiera się z sąsiadem Johnnym na kolację, w trakcie której mężczyzna nieśmiało prosi ją o rękę. Zostaje przyjęty. Ślub ma odbyć się za miesiąc, wcześniej jednak przyszły pan młody pilnie wyjeżdża do chorej matki na Sycylię, uprzednio prosząc narzeczoną, by zawiadomiła o wszystkim jego brata, Ronniego. Spotkanie z przyszłym szwagrem mocno skomplikuje jej małżeńskie plany.

NIC NIE MÓW (1989)

Lloyd marzy o zdobyciu uczuć swej szkolnej koleżanki, pięknej i błyskotliwej Diane. Ona jednak bez reszty zajęta jest nauką, bo pragnie studiować w Londynie. W końcu nie pozostaje obojętna na szczere zaloty Lloyda, który wierzy w miłość prostą i czystą. Razem poznają niepowtarzalny urok pierwszych randek, skradzionych pocałunków i niepokojów serca. Ta zabawna i pogodna komedia – o perypetiach młodych ludzi, wchodzących w dorosłość – wiele zyskuje dzięki udziałowi pary aktorów młodego wówczas pokolenia, Johna Cusacka i Ione Skye. Udało im się stworzyć ekranowy duet, który w pełni oddaje humor, namiętność i urok tej love story. Miłość, która odrzuca wszelką logikę jest czasem najbardziej logiczną rzeczą na ziemi..

 

 

 

 

 

admin